Τετάρτη, 23 Απριλίου, 2025

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΜΑΣ κ. ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ Σ.τ.Ε.

EASy
ΕΝΩΣΗ 
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Βορείου Ηπείρου 50, Γλυφάδα Αττικής
ΤΗΛ 2109620840  fax 2109692996
www.eaynaa.gr
POASY

 

Γλυφάδα 08/11/2014

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

 

Η Ένωσή μας προκειμένου να ενημερώσει τους συναδέλφους, ανακοινώνει την εισήγηση του νομικού της συμβούλου κυρίου ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ Αθανασίου ,για την απόφαση του ΣτΕ.

 

EIΣΗΓΗΣΗ

Α. Από τον συνδυασμό των διατάξεων των άρθρων 95 παρ. 5 του Συντάγματος, 50 παρ. 4 και 5 του π.δ/τος 18/1989 και 4 παρ. 1 του ν. 702/1977 συνάγεται,  ότι η Διοίκηση συμμορφουμένη προς το περιεχόμενο ακυρωτικής αποφάσεως του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του Διοικητικού Εφετείου έχει υποχρέωση όχι μόνον να θεωρήσει ως ανίσχυρη και μη υφισταμένη στο νομικό κόσμο την ακυρωθείσα διοικητική πράξη, αλλά να προβεί σε θετικές ενέργειες για την αναμόρφωση της νομικής καταστάσεως, που προέκυψε αμέσως ή εμμέσως από την ακυρωθείσα πράξη, ανακαλούσα ή τροποποιούσα τις σχετικές στο μεταξύ εκδοθείσες πράξεις ή εκδίδουσα άλλες με αναδρομική ισχύ για να αποκαταστήσει τα πράγματα στη θέση, στην οποία θα ευρίσκοντο αν από την αρχή δεν είχε εκδοθεί η ακυρωθείσα πράξη (βλ. Στ.Ε. 3531/1999, 5907/1995, 3739/1988, Δ. Εφ.Αθηνών 1258/1993). Το ειδικότερο περιεχόμενο και η έκταση των υποχρεώσεων της Διοικήσεως προσδιορίζονται από το αντικείμενο της απαγγελομένης ακυρώσεως, δηλαδή από το είδος και τη φύση της ακυρουμένης πράξης, καθώς και από την κρίση ή τις κρίσεις πάνω στα ζητήματα που εξήτασε και για τα οποία αποφάνθηκε το δικαστήριο στο αιτιολογικό της αποφάσεώς του, δημιουργώντας δεδικασμένο ως προς αυτά στη συγκεκριμένη περίπτωση (Σ.τ.Ε. 3531/1999, 5907/1995).

Κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 95 παρ. 5 του Συντάγματος και 50 παρ. 4 του πρ. δ/τος 18/1989 (Α, 8) η ακύρωση διοικητικής πράξεως επαναφέρει την υπόθεση στο χρόνο εκδόσεως της πράξεως που έχει ακυρωθεί. Περαιτέρω, η νέα πράξη που τυχόν εκδίδει η Διοίκηση ανατρέχει αναγκαίως στο χρόνο εκείνο και διέπεται κατ΄ αρχήν από το νομικό και πραγματικό καθεστώς που ίσχυε τότε και όχι από το ισχύον κατά το χρόνο κατά τον οποίο λαμβάνουν χώρα οι ενέργειες συμμορφώσεως προς την ακυρωτική απόφαση (βλ. ΣΕ 4932/95, 862/92, 1385/87 κ.ά.).

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ

α. Ιδιαίτερο πειθαρχικό παράπτωμα και αστική ευθύνη για ζημία (άρθρο 5 του Ν.3068/2002) (άρθρο 50 παρ.4 ΠΔ 18/1989)

β. Δίωξη κατά το  άρθρο  259 του Ποινικού Κώδικα για παράβαση καθήκοντος ή και με το 232Α για μη συμμόρφωση σε προσωρινή διαταγή ή δικαστική απόφαση.

γ. Προσφυγή στο τριμελές συμβούλιο συμμόρφωσης (Ν.3068/2002 και ΠΔ 61/2004)

 

Β. Αναφορικά με το Τριμελές Συμβούλιο Συμμόρφωσης στο οποίο ήδη έχει προσφύγει η Ομοσπονδία σας (βλ. κατωτ.) έχει τις ακόλουθες δυνατότητες:

 Αφού διαπιστώσει, κατόπιν αίτησης του ενδιαφερομένου, καθυστέρηση, παράλειψη, άρνηση συμμόρφωσης ή πλημμελή συμμόρφωση προς τα κριθέντα με δικαστική απόφαση, καλεί την αρμόδια διοικητική αρχή να εκθέσει τις απόψεις της και να υποβάλει τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της. Αν μετά από σχετική έρευνα διαγνώσει αδικαιολόγητη μη συμμόρφωση προς τη δικαστική απόφαση, καλεί την αρχή να συμμορφωθεί εντός εύλογης προθεσμίας, μπορεί δε να ορίσει εντεταλμένο δικαστή προς παροχή συνδρομής στη Διοίκηση ενόψει συμμόρφωσης. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης βεβαιώνει τη μη συμμόρφωση και προσδιορίζει χρηματικό ποσό που πρέπει να καταβληθεί στον ενδιαφερόμενο ως κύρωση για τη μη συμμόρφωση.  Τα κριτήρια για τον καθορισμό του ποσού είναι τέσσερα: (α) η φύση και η σημασία της διαφοράς, (β) οι συνθήκες της μη συμμόρφωσης, (γ) οι συνέπειες της μη συμμόρφωσης για το πρόσωπο του θιγομένου, (δ) η χρονική διάρκεια και ο αποτρεπτικός χαρακτήρα της κύρωσης. Αν μετά την επιβολή της κύρωσης η Διοίκηση εξακολουθεί να μη συμμορφώνεται προς τη δικαστική απόφαση,το τριμελές συμβούλιο μπορεί να επιβάλει, μετά από επανάληψη της διαδικασίας, νέα κύρωση. Τα όργανα αυτά είναι εντεταγμένα στη δικαστική εξουσία και οι αποφάσεις τους δεν υπόκεινται σε αίτηση ακύρωσης (πράξεις δικαστικού οργάνου διοικητικής φύσης).Η απόφαση του τριμελούς συμβουλίου με την οποία προσδιορίζεται το χρηματικό ποσό ως κύρωση σε βάρος της διοίκησης εκτελείται κατά τις οικείες περί εντάλματος πληρωμής διατάξεις. Η είσπραξη του ποσού αυτού μπορεί να επιτευχθεί και με αναγκαστική εκτέλεση κατά του δημοσίου. Το ποσό καταλογίζεται στο Υπουργείο, τον οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης ή το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου στο οποίο υπάγεται η αρχή που δεν συμμορφώθηκε.

Στην προκειμένη περίπτωση δυνάμει της με αριθμ. 10/2014 απόφασης του ΣΤΕ (Τριμελούς Συμβουλίου Συμμόρφωσης) έχει ήδη κληθεί το υπουργείο Οικονομικών να συμμορφωθεί προς την εν λόγω απόφαση εντός δύο μηνών από την κοινοποίηση της (15-9-2014) και επιπλέον έχει ήδη οριστεί νέα ημερομηνία συζητήσεως τη υπόθεσης την 28-11-2014 για να διαπιστωθεί η πορεία της συμμόρφωσης.

 

Λαμβάνοντας υπόψιν τα νομικά δεδομένα που διευκρινίζονται στην παραπάνω εισήγηση, η ένωσή μας θα φροντίσει να κάνει τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να διασφαλίσει τα μέλη της, για τις οποίες θα ενημερώσει σύντομα, αναμένοντας φυσικά και τις αποφάσεις του προσεχούς συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αστυνομικών Υπαλλήλων.

 

Επιπροσθέτως διαβεβαιώνει, ότι στη δεδομένη χρονική στιγμή, δεν τίθεται θέμα παραγραφής για την διεκδίκηση των αναδρομικών για όσους συναδέλφους αποφασίσουν τον περαιτέρω δικαστικό αγώνα με αγωγές κατά του Ελληνικού Δημοσίου, παράμετρο για την οποία ομοίως θα ενημερώσουμε συντόμως λεπτομερώς.

 

 

Για το Δ.Σ.

-Ο-                                                                -Ο-

Πρόεδρος                                                              Γεν.Γραμματέας

 

ΚΑΛΛΙΑΚΜΑΝΗΣ Γεώργιος                                   ΚΑΚΑΒΑΣ Μαρίνος

                                                                      6978079503                                                            6977665820